Zakaj je počitek po porodu tako pomemben?

Poporodna utrujenost, ki se lahko razširi v hujša čustvena nihanja in v skrajnem primeru v poporodno depresijo, je običajno počutje mamice po porodu. Ker je časovna omejenost termina »po porodu« lahko že težava, se najprej ustavim pri tem.

Počivati prvih 6 tednov po porodu

Sama zagovarjam mnenje, da je skupaj z novorojenčkom, ki je to še 6 tednov po rojstvu, tudi mamica na nek način »novorojenčica«. Morda se kateri smešno sliši, a to obdobje je prvo najnežnejše materinstvo za oba in od obeh terja silne fizične in čustvene napore ter hormonske spremembe, da se spoznata, se navadita eden na drugega, da dojenje steče. Mamice smo utrujene že od obdobja nosečnosti, naše telo je doživelo pravo metamorfozo, potem se je zgodil porod, ki je ne glede na napor ali dolžino, velikanski fizični in čustveni zalogaj. Porod sam je pravi koktajl hormonov, ki prav tako izčrpajo telo, no in po vseh teh veličastnih procesih je na vrsti zasluženo in še kako potrebno in pomembno umirjeno poporodno obdobje.

Kaj pomeni počivati prvih šest tednov po porodu? To pomeni dobesedno čim več ležati, dojiti svojega dojenčka po potrebi, torej kadarkoli on želi, kar je lahko zelo veliko časa; spati, ko dojenček spi, si urediti gospodinjsko pomoč, si urediti pomoč pri varstvu in vzgoji starejših otrok, se ne obremenjevati in uživati v tem enkratnem obdobju, ko nam nihče ne sme niti more reči, da si tega nismo zaslužile.

Če se v roku meseca dni po porodu počutimo dovolj močne za sprehod z dojenčkom in je letni čas primeren, je zagotovo to dobro. A spet, naj bo to sprehod in ne prvi športni podvig po porodu.

“Kaj zmorem” in ne “Kaj moram”

Zakaj je tako pomembno, da si vzamemo ta čas počitka? Da si opomoremo po porodu, ker če si tega časa ne vzamemo, nas dohiti kasneje. Bodisi čišča ne izzveni in se vrne, bodisi količina mleka ne zadošča potrebam dojenčka, bodisi nas začne izdajati psihično počutje. Naj se na tem mestu spet ustavim pri časovnem vrednotenju, tokrat besedne zveze »kasneje po porodu«. Poporodna utrujenost in depresija nas lahko dohitita tudi nekaj mesecev po porodu. Včasih nam dobri hormoni, kot so endorfini npr. pomagajo ohranjati neko evforično vzdušje, ki nas dviguje v razpoloženju in zato ne občutimo utrujenosti do te mere, da bi nas le-ta vrgla v izčrpanost. A telo je kljub temu utrujeno in zato vendarle enkrat pokaže, da ne zmore več. Če ne drugače, s čustvenimi nihanji ali neznosno utrujenostjo, ki pripelje do slabše funkcionalnosti ali celo depresije. Zato tudi v tem primeru velja enak nasvet kot takoj po porodu: v posteljo s pižamo in dojenčkom, dojenje po potrebi, spanje z dojenčkom na dojki, hrano v posteljo in po možnosti stik kože na kožo z dojenčkom. In tukaj ni bližnjic ali pa olajševalnih okoliščin: je le stoodstotni počitek, ko drugi delajo vse, razen dojijo vašega dojenčka in ga crkljajo v neposrednem stiku. Par dni na tak način in sonce bo znova vzšlo nad nami.

Poporodna utrujenost in depresija nas lahko dohitita tudi nekaj mesecev po porodu.

Vsekakor pa bi se ustavila še ob tretjem terminu, ki v tem poporodnem razmišljanju lahko predstavlja težavo, to je beseda »počitek«. Mame po porodu velikokrat podležemo družbeni iluziji o supermami, ki zmore v polnosti poskrbeti za svojega dojenčka, zase, za celo družino, je odličnega videza, se zdravo prehranjuje in giba, skratka deluje kot robot. To je seveda nemogoče in v resnici si je pomembno zastaviti samo eno osnovno vprašanje, namreč, »Kaj zmorem?« in ne »Kaj moram?«. Ker odgovor na drugo vprašanje je preprost: »Poskrbeti moram za svojega dojenčka«. Odgovor na prvo vprašanje pa ni dosti drugačen, ker v tem trenutku resnično ne zmorem dosti več. In, je s tem kaj narobe? Ne, popolnoma nič. V skladu s svojimi zmožnostmi je pravo vodilo. Imejte se rade!

Simone Kindermann

certificirana Childbirth International porodna in poporodna doula

www.roditiznasmehom.com