Splav in evtanazija – smrtonosna dvojčka

Mineva 67 let, odkar je splav v Sloveniji dovoljen in ni več kaznivo dejanje; in mineva 42 let, odkar je splav postal dovoljen na zahtevo ženske, in 38 let, odkar je splav dosegel svoj vrhunec, ko je bilo v naši državi splavljene pol generacije. Od takrat naprej se bolj kot ne le menjavajo metode, kako ne imeti otroka, odprtost do življenja pa – statistično gledano – stagnira. Generacija, ki je trenutno na višku moči, na višku svoje sposobnosti, ki je delovno najbolj sposobna, je zdesetkana. Generacija, ki je pred leti odprla vrata kulturi smrti, je prišla v zrela leta. (To pišem na splošno, ne mislim na vse).

Družba je postavljena pred veliko uganko. Kdo bo poskrbel za tolikšno število starejših ljudi? Kdo bo poskrbel za pokojnino, razvito oskrbo, paliativo? Politiki in drugi vplivni ljudje pod pritiski raznih lobijev, ki so navajeni težave reševati s smrtjo šibkih, so v zadnjem času na široko odprli temo evtanazije. Mila smrt, smrt iz usmiljenja, rešitev za starejše, za katere se ne čutimo sposobni poskrbeti in podobne fraze lahko slišimo po vseh mogočih javnih občilih. Tisti, ki mislimo drugače, ki vidimo vrednost in dostojanstvo življenja tudi, kadar nam je težko, in do trpečih ljudi izkazujemo usmiljenje na drugačen način kot z ubojem, smo prikazani kot nezaslišano neusmiljeni kruti ljudje, ki kratimo ostarelim in bolnim njihovo osnovno pravico, tj. pravico do izbire.

  1. marca je Slovenska medicinska akademija organizirala Simpozij o evtanaziji, kamor so bili povabljeni različni govorci. Predavanja so odprla širši pogled na to področje. Izkazalo se je, da je evtanazija res bolj vprašanje tistih, ki ne znajo rešiti ekonomskega vprašanja drugače, ali pa tistih, ki ne uspejo sprejeti ranljivosti, zato jo skušajo odriniti ne le na rob, ampak še čez. Dr. Hubert Požarnik, psiholog in politik, je jasno povedal, da gre pri vprašanju evtanazije za osebne interese nekaterih. Dr. Maja Ebert Moltarova, ki dela na Onkološkem Inštitutu na oddelku za paliativo, meni, da so na njihovem oddelku v rabi besede: dostojanstvo, paliativna oskrba, smrt, nikakor pa ne evtanazija. K sreči nas pred uzakonitvijo evtanazije varujejo tudi 115., 116. in 120. člen ustave, kjer je prepovedan uboj, umor in pomoč pri samomoru, kar je izpostavil dr. Mitja Deisinger, nekdanji ustavni sodnik. Dr. Pavel Poredoš, zdravnik in predsednik akademije, je jasno povedal, da je evtanazija močno v nasprotju z etiko zdravnikov.

Vesela sem, da se v slovenskem prostoru odvijajo tudi takšne kvalitetne razprave. Je pa žalostno, da moramo o tej temi sploh razpravljati. Če smo opazili, da nas logika splava, kontracepcije, popolnega nadzora rodnosti vodi v zaprto ulico, je prišel čas za temeljito refleksijo našega časa, naših odločitev, našega priznanja napake. Naj nas naše odločitve vodijo v smer življenja.

Tina Čerin